Follow

Språkresa till Alicante

¡Hola! ¿Que tal? 
 
Skriver till er från Alicante i Spanien där jag just nu befinner mig på en tvåveckors språkresa, som jag vann i en tävling arrangerad av utlandsstudier.se, för att lära mig spanska på Universidad de Alicante. Lektionerna hålls på spanska, från dag ett, för att eleverna ska utmanas i att börja "tänka på spanska" redan från början. Läraren är väldigt duktig på att tydligt förklara, genom gester och genom att konkret visa vad hon menar, på ett sätt som gör det förståeligt, trots att vi är nybörjare i spanska. Något jag själv har märkt av, redan från dag ett, är hur denna inlärningsmetod verkligen har underlättat förståelsen av språket som en helhet. Tackvare lektionerna, varvat med konstant exponering för språket i vardagen, så har jag börjat förstå spanska (sammanhanget i enklare vardagstal) och börjat kunna konstruera egna, enklare, meningar bara inom de första dagarna här (från att aldrig ha studerat spanska förut).
 
 
Spanskalektioner, 3 timmar om dagen på vardagarna, varvas med härligt häng på stranden med sol och bad (trots att det är oktober är det högsommarvärme här, med svenska mått mätt!) med nyfunna vänner, utforskande av några turistattraktioner (såsom Castillo de Santa Bárbara, en borg högt uppe på ett berg med fantastisk utsikt över staden) och middagar på goda tapasrestauranger. Jag både lever och andas språk här och känslan är helt obeskrivlig! 
 

Varje morgon tar jag spårvagnen från Sangueta och får uppleva helt magiska soluppgångar över havet!

 
Här syns den makalösa utsikten från Castillo de Santa Barbára, som ligger precis i närheten av där vi bor. Vi hyr en mysig lägenhet som ligger ca 100 meter från havet (lägenhetsbyggnaden med rött tak som syns på bilden strax bakom träden).
 

Här är jag, med några nyfunna japanska vänner, efter intercambio linguistico español-japones (språkutbyte spanska-japanska) arrangerat av universitetet. Eftersom att jag både studerar japanska och spanska kunde jag inte låta bli att anmäla mig, trots att jag är nybörjare inom båda språk. Det var fantastiskt kul! Det blev en helkväll av att prata spanska, lite japanska och även lite engelska och av att samtidigt lära känna massor av fina människor och skaffa nya vänner! Den lokala tidningen fanns även på plats och gjorde ett reportage om språkutbytet. 
 
 
Här är jag tillsammans med en av mina kurskamrater och nyfunna vänner från Belgien. Vi pratar så mycket spanska som vi kan tillsammans och varvar det med franska (som jag tidigare studerat i skolan) och engelska. 
 
 
Det är fantastiskt vackert på universitetscampus, särskilt om morgnarna innan lektionen börjar, när solen är påväg upp och ljuset skiner in mellan träden. 
 
 
Det är så härligt att kunna varva språkinlärning med att samtidigt vara på utlandssemester med min sambo! 
 

Här står vi, ett antal hundra meter ovanför Alicante, i Castillo de Santa Bárbara med en fantastisk utsikt över staden! 
 


Häng på strandbaren, efter en tur till Castillo de Santa Bárbara! 
 


Om ni får möjlighet, passa på att ta chansen att åka på en språkresa! Det är en otroligt rolig upplevelse och ni kommer att kunna skapa minnen för livet!
 
Jag kan varmt rekommendera Universidad de Alicante, för de som är intresserade av att lära sig världsspråket spanska! 

 
 ¡Vamos! 
GoPro, Resefoto | GoPro, Resefoto | |
#1 - - kastanjebarn.blogg.se:

Men så roligt! Det känns som att det måste vara jättesvårt, men det är ju bra om det funkar! :) Härliga bilder.

Svar: Ja, fantastiskt kul! :D Åh, tack! Det är faktiskt inte så svårt som man tror, hjärnan anpassar sig rätt fort till det nya språket med konstant exponering för det. Helt klart något jag rekommenderar alla att prova på någon gång i livet, för de som älskar att resa och är språkintresserade! :)
Sabrina Prichard

Upp