Follow

Photoshop & Lightroom


Tidigare har jag främst redigerat mina bilder via ett gratis onlineprogram som kan hantera RAW-filer, vid namn Polarr (www.polarr.com) och som påminner en del om Adobe Lightroom. Det var dock hög tid att investera i programvaran Adobe Photoshop CC och Lightroom, nu när fotointresset har vuxit sig så stort och blivit mer och mer seriöst de senaste två åren. Planen är att framöver också utöka fotoutrustningen, både genom att införskaffa fler objektiv och nytt kamerahus för att gå över till fullformat men möjligen även genom att införskaffa studioblixt/ar. Det är ett mål över en längre tid, med tanke på omkostnaderna som det innebär, men det känns ändå kul att ha bestämt sig för att satsa mer seriöst på denna hobby. Efter Japanresan gav mitt telezoomobjektiv (18-200 mm VRII) upp, där linsen lossnade helt från objektivhuset, och mitt Nikon D90 kamerahus har nu runt 10 år på nacken och en hel del exponeringar i bagaget. Det är bara en tidsfråga innan den gamla trotjänaren tar sin sista bild. 

En av favoritbilderna från Japanresan, den som jag har döpt till "Vows under the sakura trees", fick bli mitt första projekt i PS och Lightroom. Före- och efterjämförelsen kan ni beskåda i GIF-filen ovan och slutresultatet, i större format, här: 

 
Ser fram emot en fortsatt resa och vidareutveckling inom fotograferandets konst! 
Djur och natur, Fotoretuschering, Resefoto, Utomhusporträtt | Djur och natur, Fotoretuschering, Porträttfotografering, Resefoto | |
Upp